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 [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60)

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Henri K.
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MessageSujet: JFC310 & RD-93   [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60) - Page 4 EmptyLun 10 Nov 2014, 23:11

Selon RIA Novosti du 10 novembre 2014 :

Citation :
Le J-31, chasseur furtif chinois de 5e génération destiné à l'exportation, sera équipé d'un propulseur russe RD-93, a annoncé lundi à RIA Novosti Sergueï Kornev, chef de la délégation de l'Agence russe d'exportation d'armements (Rosoboronexport) au salon aéronautique de Zhuhai (Chine).

"On estime que le J-31, équipé de propulseur russe RD-93 et destiné à l'exportation, est capable de concurrencer l'avion américain de cinquième génération F-35 sur les marchés régionaux", a indiqué le responsable.

Il a rappelé que la Chine a mis au point deux chasseurs de cinquième génération, le J-20 et le J-31, capables de rivaliser avec le F-35 américain et le T-50 russe.

study
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MessageSujet: Re: [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60)   [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60) - Page 4 EmptyLun 10 Nov 2014, 23:57

Takagi a écrit:
Selon RIA Novosti du 10 novembre 2014 :

Citation :
Le J-31, chasseur furtif chinois de 5e génération destiné à l'exportation, sera équipé d'un propulseur russe RD-93, a annoncé lundi à RIA Novosti Sergueï Kornev, chef de la délégation de l'Agence russe d'exportation d'armements (Rosoboronexport) au salon aéronautique de Zhuhai (Chine).

"On estime que le J-31, équipé de propulseur russe RD-93 et destiné à l'exportation, est capable de concurrencer l'avion américain de cinquième génération F-35 sur les marchés régionaux", a indiqué le responsable.

Il a rappelé que la Chine a mis au point deux chasseurs de cinquième génération, le J-20 et le J-31, capables de rivaliser avec le F-35 américain et le T-50 russe.

study

Encore un média qui est victime du syndrome de l'obsession "J-31", alors que sa référence officielle est enfin sortie.

RD-93 a encore une chance d'exister en Chine si et seulement si WS-13 prend du retard. Pour l'heure, un FC-1 a déjà équipé un WS-13 et est en vol d'essai depuis le 28 Avril 2010. Le programme est en cours de certification sur le cycle de fonctionnement long.

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MessageSujet: Re: [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60)   [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60) - Page 4 EmptyMar 11 Nov 2014, 00:29

L'article de RIA Novosti semble indiquer que la Russie a renoncé à interdire à la Chine de ré-exporter des avions équipés du RD-93. En 2007, Moscou s'était indigné de la livraison par Pékin de deux JF-17 équipés de RD-93 et avait annulé le contrat de 267M$ signé en 2005 et portant sur la livraison de 100 RD-93.

Le WS-13 est censé avoir 5% de poussée en plus par rapport au RD-93, qui une variante du RD-33 qui équipe les MiG-29 depuis les années 1980. Le WS-13 affiche aussi des intervalles de maintenance très supérieurs à celui de son prédécesseur RD-33, avec un Time Between Overhauls de 800 heures. En revanche, sa durée de vie n'est que d'environ 2200 heures de marche, alors que le RD-93, qui a bénéficié du programme de fiabilisation du RD-33, en affiche 4000. C'est probablement cette durée de vie que les Chinois essaient d'améliorer.

Le développement du WS-13 a commencé en 2000, bien avant que la Russie ne prenne cette position abrupte.
La déclaration de Sergueï Kornev semble indiquer que la Russie a adouci sa position.
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Dernière édition par Takagi le Mar 11 Nov 2014, 04:38, édité 1 fois (Raison : Précision)
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MessageSujet: Re: [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60)   [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60) - Page 4 EmptyMar 11 Nov 2014, 01:00

Dans le marché international, c'est une pratique courante, quand tu n'es pas capable de produire par toi-même certains éléments, mais ils te sont vitaux, alors tu peux t'attendre à payer un prix très fort.

Mais dès que tu deviens capable, tout un coup les prix s’effondrent et les contraintes levées.

En 2008 quand j'ai sorti quelques Allemands de leur connerie d'espionnage en Chine, je les avais dit, tant que vous pouvez vendre, vendez avec l'optique que dans 3 ans les Chinois vont pouvoir fabriquer la même chose en 2 fois moins cher, alors à vous de voir votre stratégie de vente, voulez vous des amis ou des ennemis dans 3 ans ?

Les Chinois, ce ne sont pas comme les Indiens...

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MessageSujet: Re: [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60)   [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60) - Page 4 EmptyMar 11 Nov 2014, 01:43

Au Salon de Zhuhai : le 9 Novembre, FC-31 est allé cramer du charbon au ciel...

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Le 10 Novembre, la préparation en vol continue.



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MessageSujet: Re: [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60)   [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60) - Page 4 EmptyMar 11 Nov 2014, 16:50

Au Salon de Zhuhai : Une maquette évoluée de FC-31, qui n'est pas pareil que l'appareil 31001 d'aujourd'hui.

Ma surprise de la journée, un ancien client chinois avec qui j'avais travaillé m'a appelé ce matin pour me dire que je vais recevoir dans pas longtemps une maquette collector de ce FC-31 certifiée par le groupe AVIC, limitée à 5000 exemplaires avec le certificat de collection...etc. Je posterai des photos quand je la reçois.

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MessageSujet: Re: [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60)   [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60) - Page 4 EmptyJeu 13 Nov 2014, 00:11

Au Salon de Zhuhai : Les démonstrations en vol de l'appareil 31001 du Projet 310 / FC-31

Démonstration en vol du 11 Novembre



Démonstration en vol du 12 Novembre







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MessageSujet: Re: [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60)   [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60) - Page 4 EmptyJeu 13 Nov 2014, 00:49

Au Salon de Zhuhai : quelques clichés de FC-31...

La maquette 1:2 de FC-31 v2.0

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Un représentant de Lockeed Martin (??) s'intéresse beaucoup à la maquette

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Une photo d'aujourd'hui

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MessageSujet: Re: [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60)   [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60) - Page 4 EmptyJeu 13 Nov 2014, 10:57

Toujours le même violon chez les médias occidentaux... "Chinoiserie" = Copy / Paste / Piratage = Menace pour les alliés US = "Vous ne vous inquiétez pas on est toujours meilleur qu'eux"

Just how good is China's new 'stealth' fighter?

Citation :
Editor's note: Reuben F. Johnson is a correspondent for IHS Jane's Defence Weekly, a publication devoted to defense and security intelligence and analysis. The views expressed are his own.
Zhuhai, Guangdong Province (CNN)

Zhuhai's Air Show has always been a venue for surprises, usually first-time showings of advanced Chinese military hardware.
China's pathologically secretive defense industry normally shows nothing official of its weapons programs to anyone, which makes the biennial Zhuhai expo the only chance to see what its weapons makers have been up to.

Much has been written in the past few years about China's defense sector developing increasingly more capable weapons systems that approach the capability of their U.S. and European analogues.
Some Chinese weapons, such as a full range of anti-ship and air-to-surface missiles, seem to show that its military -- the People's Liberation Army (PLA) -- is equipped to challenge U.S. Navy carrier battle groups and potentially deny the U.S. the ability to operate in certain areas of the Pacific. But questions remain about how battle-ready the PLA is and whether it can function in a modern, network-centric warfare environment.

Battlefield autonomy

Today's battlefield operates on the premise that autonomy should be pushed down to the lowest level -- even down to the man in the field -- because time is of the essence. Getting inside of the enemy's "decision loop" is the key to victory. But, giving individual units the ability to make their own tactical decisions without their orders being delivered from several layers up the chain of command is an anathema to the "control uber alles" mentality of the Chinese leadership.

In terms of new weapons, the number one attraction at Zhuhai this year was the new Shenyang FC-31 fighter. It has generated a good deal of excitement as it's the first time a new Chinese military aircraft has been unveiled while still in the early stages of development -- we usually have to wait until after they start serving in the PLA's air force.
The FC-31 is designed to look like a stealth fighter aircraft in the class of the American Lockheed Martin F-35 Joint Strike Fighter. It is also the second, but smaller, stealth-type design to be developed by China. The FC-31's "Big Brother," the Chengdu J-20, first flew in January 2011 but has been shrouded in secrecy ever since.
The FC-31 "looks" stealthy and its shape mimics that of the F-35 in some respects. But it is impossible to tell just how successful the Shenyang design team has been in developing an aircraft with a low radar cross section without knowing the materials used, the placement of the engines inside the aircraft, and how well the heat signature from the engines has been suppressed by the design of the exhaust nozzle section.
Flawed design?
Like other PLAAF fighter aircraft, the FC-31 is powered by Russian-made jet engines, in this case two Klimov RD-93 models, which are a specialized variant of the same engine that powers the famous Mikoyan "MiG-29." There have been rumors that a team of renegade designers from the Mikoyan bureau in Moscow assisted Shenyang in the development of the aircraft, but a senior MiG official stated "no, as far as I know they [the Chinese] completed this design themselves, and they seem to have done a good job on their own."

The MiG official may be correct. An aircraft of this type designed with Russian assistance would probably perform better.

The FC-31's flight routine shows that it "bleeds" too much energy -- so when it enters into a turn it begins to lose altitude. Even during straight and level flight the pilot has to engage the engine's afterburners in order to keep the aircraft from sinking to a lower altitude. These are defects in the aircraft's aerodynamic design that a Russian design team would not have made.

Western aerospace analysts point out that the FC-31 flown at Zhuhai is a "clean" jet in that it is not armed, which means that an aircraft configured for a real mission and fitted with weapons would be even heavier and would perform even worse.

Timing a coincidence?

So, why has the PLAAF chosen to exhibit an aircraft that is either overweight, underpowered or both?

It could be an oblique signal to Washington timed to coincide with President Barack Obama's visit to Beijing for the APEC summit. The underlying message: "China is stronger than you think."
This would not be the first such example of China trying to use its defense industry to flex its muscles. In January 2011, when the J-20 first flew, then-U.S. Defense Secretary Robert Gates was in Beijing for an official visit. His read was that the timing of the two events was in no way coincidental.

Unfortunately for the PLA, the gesture falls flat.

Many would have been more impressed by the FC-31 in photos posted on Chinese websites than after seeing it actually fly at the air show.
Looks can be deceiving, as they say.

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MessageSujet: Re: [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60)   [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60) - Page 4 EmptyJeu 13 Nov 2014, 13:14

Au Salon de Zhuhai : 31001 devrait quitter le salon de Zhuhai demain

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MessageSujet: Re: [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60)   [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60) - Page 4 EmptyVen 14 Nov 2014, 19:54

Selon un article de Jane's datant du 12 Novembre, le Pakistan a manifesté le souhaite d'acquérir entre 30 à 40 FC-31. Maréchal en Chef de l'armée de l'air pakistanaise Tanvir Mahmood Ahmed a exprimé ce souhait durant le salon de Zhuhai.

Airshow China 2014: Pakistan in talks to buy '30-40 FC-31s'

Citation :
Farhan Bokhari, Islamabad - IHS Jane's Defence Industry
12 November 2014

The Pakistan Air Force (PAF) is in talks with China to buy 30 to 40 of the Shenyang FC-31 twin-engined stealth fighter displayed at Airshow China 2014 in Zhuhai, a senior Pakistani government official has revealed to IHS Jane's .

"The discussions are beyond initial inquiries and they fit into the pattern of Pakistan being the first export customer of Chinese [military] hardware," said the official.

The FC-31 was unveiled as an export model at Zhuhai, although a prototype with the J-31 designation has been flying at a Shenyang Aircraft Corporation facility since 2012.

In 2007 then air chief marshal Tanvir Mahmood Ahmed, who at the time was PAF chief of staff, told IHS Jane's that Islamabad was considering the purchase of up to two squadrons or 30 to 40 of Chengdu J-10 fighters.

Le même général de PAF a également indiqué dans un interview que les pilotes de la PAF ont déjà volés avec J-10A, les représentants ont également vu le nouveau J-20 sans pouvoir le piloter.

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MessageSujet: Re: [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60)   [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60) - Page 4 EmptyVen 14 Nov 2014, 20:13

Un article du magazine "The Diplomat" s'adresse à la question de "Qui va acheter FC-31 ?" (A noter que les médias occidentaux persistent dans la connerie et dans leur erreur d'appeler l'appareil J-31...)

China's Selling the J-31, But Who's Buying?

Citation :
Is anyone interested in purchasing China’s answer to the F-35?

By Robert Farley
November 14, 2014

Who’s going to buy the J-31?

The recent appearance of the aircraft at the Zhuhai airshow, as well as the comments of a smattering of Chinese officials, led to a spate of articles suggesting that China was interested in the J-31 primarily as an export model. Conceivably, the J-31 could occupy a low-end stealth fighter niche that currently has no other entrants.

Some have billed the J-31 as China’s answer to the F-35, as if that represented some sort of compliment. It’s hardly a stretch to suggest Pakistan would be a major customer, and perhaps Egypt as well. Beyond that? The United States can offer the F-35 to a wide range of European and Asian countries, all of which have strong economies, big defense budgets, an appetite for high tech, and an interest in cementing the long-term technological and political relationship with the United States.

Beijing doesn’t have the kind of friends that would do it the favor of buying something like the F-35. If the sanctions on Iran ease up in the wake of a successful nuclear deal, Tehran will be looking to buy advanced fighters. If the Assad government ever manages to win its civil war, it too will need new fighters, but probably won’t be able to afford anything like the J-31. The Gulf monarchies buy weapons in order to create political ties, and are unlikely to shift their attention from Washington to Beijing unless the international system changes in immense and unforeseen ways.

Malaysia and Indonesia have been known to make adventurous decisions with respect to fighter purchases, but given the tensions in the South China Seas, it’s unlikely that China would want to significantly increase their capabilities, or that they’d want to tie themselves to Chinese support. Several Latin American countries may soon recapitalize their air forces, but the Europeans seem to have a leg up in that market, and thus far the Latin Americans seem satisfied with reliable generation 4.5 fighters.

Russia and India, of course, are right out.

At this point, no one has a good sense of how much the J-31 might cost, or how the Chinese might try to package it. If the J-31 resembles the F-35 in anything but superficial terms, the system add-ons will matter as much as the airframe itself. The F-35, after all, sells itself as the center of a system of sensor and communications systems that facilitates air command. This system requires a variety of other components (drones, EW aircraft, satellites), and the system is enhanced by the capacity of F-35s to work together to create a more accurate vision of the battlespace.

There’s no indication as of yet that the J-31 is supposed to have these kinds of emergent capabilities, and there’s little sense that China is capable of developing and exporting such systems along with the airframe. America’s friends buy the F-35 because they worry that their legacy aircraft won’t be able to coordinate effectively with U.S. planes in multilateral combat situations. China doesn’t have this kind of relationship with anyone, and consequently can’t make one of the biggest cases for buying a fifth generation fighter.

Competing with the F-35 requires more than developing an effective airframe. The F-35 remains attractive not because it’s awesome, but because it’s embedded in a larger set of political and technological relationships. China has a lot of work to do before it can compete with that.

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MessageSujet: Re: [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60)   [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60) - Page 4 EmptyDim 16 Nov 2014, 09:30

Au Salon de Zhuhai : un long reportage de 10 minutes de CCTV sur la démonstration en vol de FC-31 Faucon Aigle du 15 Novembre.













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MessageSujet: Re: [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60)   [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60) - Page 4 EmptyLun 17 Nov 2014, 01:05

Au Salon de Zhuhai : une vidéo d'amateur sur un vol de démonstration de FC-31



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MessageSujet: Re: [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60)   [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60) - Page 4 EmptySam 29 Nov 2014, 12:17

FC-31...

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MessageSujet: Re: [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60)   [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60) - Page 4 EmptySam 06 Déc 2014, 22:54

Le PDG du groupe AVIC, la maison mère du plupart des bureaux d'études et des entités de production aéronautique chinois, et l'ingénieur en chef du programme FC-31, ont accordé un interview à la chaîne de télévision nationale CCTV pour parler du FC-31.

L'interview sera diffusé demain sur CCTV-2, une chaîne spécialisée dans l'économie et la finance.

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Le PDG du groupe AVIC, Zuoming LIN, dans l'interview

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L'appareil 31001 du programme FC-31, pendant l'interview. La personne à gauche dans la 2ème photo ci-dessous est l'ingénieur en chef de FC-31, Cong SUN. Il est également l'ingénieur en chef du programme J-15.

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MessageSujet: Re: [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60)   [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60) - Page 4 EmptySam 10 Jan 2015, 01:37

Henri K. a écrit:
Au Salon de Zhuhai : Une maquette évoluée de FC-31, qui n'est pas pareil que l'appareil 31001 d'aujourd'hui.

Ma surprise de la journée, un ancien client chinois avec qui j'avais travaillé m'a appelé ce matin pour me dire que je vais recevoir dans pas longtemps une maquette collector de ce FC-31 certifiée par le groupe AVIC, limitée à 5000 exemplaires avec le certificat de collection...etc. Je posterai des photos quand je la reçois.

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Henri K.

Voilà mon cadeau de Noël et du nouvel an grégorien, offert par un ancien client chinois à moi, est enfin arrivé.

Il s'agit d'une maquette métallique 1:48, collector et avec certificat, d'un FC-31 exposé au dernier salon de Zhuhai.

Il est tout simplement magnifique. Un peu grand certes (plus de 35 cm de long) pour mon bureau, mais vraiment très joli.

Les flaps et le canopy sont amovibles, la soute ventrale peut être ouverte (en partie) et on voit 4 missiles AA de type Fox 1 ou 3.

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MessageSujet: Re: [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60)   [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60) - Page 4 EmptySam 10 Jan 2015, 15:12

J'en ai pris 3 de plus...

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MessageSujet: Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60)   [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60) - Page 4 EmptySam 10 Jan 2015, 22:38

grrr !!! veu le même pour mon prochain noël !!!!

toi qui a vu des photos du vrai appareil cette maquette est elle proche de la réalité dans ses formes et dimensions ?
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MessageSujet: Re: [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60)   [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60) - Page 4 EmptyDim 11 Jan 2015, 00:28

valdechalvagne a écrit:
grrr !!! veu le même pour mon prochain noël !!!!

toi qui a vu des photos du vrai appareil cette maquette est elle proche de la réalité dans ses formes et dimensions ?

Cette maquette ne reflet pas l'appareil 31001 qui vole, mais correspond à la maquette exposée par le groupe AVIC au dernier salaon de Zhuhai, une sorte de version "2.0".

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MessageSujet: Re: [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60)   [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60) - Page 4 EmptyDim 01 Mar 2015, 23:28

Nouvelles photos de l'appareil 31001 du Projet 310.

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MessageSujet: Re: [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60)   [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60) - Page 4 EmptyLun 02 Mar 2015, 07:21

Très très belle maquette qui présente bien l'évolution de cet appareil de pré-série... Connais-tu quand cette nouvelle version devrait sortir ?
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MessageSujet: Re: [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60)   [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60) - Page 4 EmptyJeu 19 Mar 2015, 00:23

En attendant que des sources gouvernementales turcs confirment que FD-2000 ait gagné une 2ème fois l'appel d'offre T-LORAMIDS malgré la pression d'OTAN, l'Institut 601 et de SAC à Shenyang auraient répondu au RFI de SSM turc pour le programme de développement d'avion de chasse TF-X.

[Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60) - Page 4 KMiGgn8

Les Turcs recherchent un partenaire pour les accompagner dans le développement de leur propre chasseur furtif de 5ème génération. Le partenaire doit "avoir déjà réalisé un tel développement" selon le RFI. Jane's indique que Lockheed Martin, Shenyang Aircraft Corporation, Dassault, BAE Systems, et Saab ont répondu présents à ce deal.

Seulement, parmi les prétentants, seuls Lockheed Martin et Shenyang ont une réelle expérience dans le développement de chasseur de 5ème génération, plus potentiellement Saab qui a démarré chez eux un programme NG.

La Turquie avait déjà lancé des pré-études sur 3 configurations aérodynamiques différentes, dont une en bi-réacteurs. Le FC-31 de Shenyang pourrait donc être intéressant pour les Turcs.

Turkey issues RfI for ambitious TF-X fighter project

Citation :
Lale Sariibrahimoglu, Ankara - IHS Jane's Defence Weekly
16 March 2015

Turkey's Undersecretariat for Defence Industries (SSM) issued a request for information (RfI) on 13 March to formally start preliminary design work on its ambitious Turkish Fighter Aircraft (TF-X) programme.

The RfI calls for "the indigenous design, development, and production activities of the first Turkish Fighter Aircraft to meet Turkish Armed Forces' next generation fighter requirements".

The TF-X aircraft is intended to replace Turkey's existing Lockheed Martin F-16 fighter aircraft in the 2030s. The RfI call is open to "companies/organisations which are capable to design, develop, and/or manufacture 5th Generation Fighter Aircraft". The preliminary design work of TF-X fighter is estimated to cost about USD500 million, with a first prototype planned for 2023.

There are understood to be about nine companies interested in the programme, including Lockheed Martin, Shenyang Aircraft Corporation, Dassault, BAE Systems, and Saab. Those interested are required to respond to the RfI by 20 March.

The SSM is expected to issue a request for proposal (RFP) for the TF-X in the third quarter of 2015, with local defence industry sources telling IHS Jane's that this may culminate with the selection of a winner before the end of this year.

Whether the fighter aircraft will have single or twin engines will be decided over time and in parallel to preliminary design work. Among three concepts developed include the development of a single-engine, single-seat, 9 g capable fifth-generation jet fighter. Twin-engine prototypes are said to be about 60% more expensive and more time-consuming to produce.

Turkish Aerospace Industries (TAI), in co-operation with Saab, has previously completed the conceptual design work for the TF-X at a cost of around USD20 million...

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MessageSujet: Re: [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60)   [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60) - Page 4 EmptyVen 05 Juin 2015, 03:24

Shenyang offre une maquette de FC-31 au Commandant en chef de l'armée de l'air pakistanaise.

[Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60) - Page 4 1433467284-militaire-fc-31-1066

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MessageSujet: Re: [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60)   [Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60) - Page 4 EmptySam 18 Juil 2015, 19:00

Beijing tech show highlights advances in Chinese fighter sensors

Citation :
Richard D Fisher Jr, Washington, DC - IHS Jane's Defence Weekly
16 July 2015

[Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60) - Page 4 XfQKt9y

China's Jiangsu A-Star Aviation Industries Company (A-Star) used the first Beijing exhibition promoting "civil-military integration" to reveal new combat aircraft electro-optical systems, some of which may be slated for the country's fifth-generation fighters.

A-Star's booth featured images of a Shenyang Aircraft Corporation J-31 fifth-generation export fighter to highlight two electro-optical systems, although it is not clear that A-Star's systems will equip future developments of this fighter, revealed as the FC-31 at the November 2014 Zhuhai Air Show.

[Aviation] Projet 310 (AMF, FC-31 ou F-60) - Page 4 WX3m6sM

The EOTS-89 resembles the Electro-Optical Targeting System (EOTS) of the Lockheed Martin F-35, which combines Forward Looking Infrared and Infrared Search and Track (IRST) capabilities.

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