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 [Information] Développement des Technologies Hypersoniques

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Henri K.
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MessageSujet: [Information] Développement des Technologies Hypersoniques   Mar 22 Avr 2014, 18:33

Un fil dédié au développement des technologies hypersoniques chinoises.

Quand on parle des engins hypersoniques, d'après la définition des Chinois ce sont des engins qui volent à une vitesse > 5 Mach dans le domaine endo ou exo-atmosphérique.

On distingue 2 types d'engin pour réaliser un tel profil de vol - Les engins dits "Boost-Glide" (Les planeurs hypersoniques) et les engins dits "à combustion". L'essai chinois du 9 Janvier 2014, surnommé par les Américains "WU-14" fait parti du premier, tandis que les missiles à ramjet / scramjet comme YJ-1, HY-3, YJ-12, YJ-91 ou encore HQ-8 font partis du 2ème.

Pour les engins "à combustion", comme mentionné en haut, on distingue encore 2 sous-types qui sont le ramjet et le scramjet. L'écoulement d'air est de vitesse subsonique dans la chambre de combustion d'un ramjet, alors qu'il est supersonique dans un scramjet. La vitesse théorique que peut atteindre un engin à ramjet est de Mach 6 (efficacement aux alentours de Mach 3) et jusqu'à Mach 24 pour un scramjet.

Pour ce premier post, je vais en quelques mots parler du développement de ramjet puis de scramjet en Chine, en s'appuyant sur les sources officielles chinoises et les publications officielles.

Le développement de ramjet en Chine a démarré très tôt. Le 3 Décembre 2957, le 5ème département du Ministère de la défense autorise l'inauguration du laboratoire de ramjet, appelé "laboratoire n°5", qui est l’ancêtre de l'Institut 31 de la 3ème académie du groupe CASIC.

En Février 1957, le spécialiste russe en ramjet Kosov arrive en Chine, les Chinois ont construits selon son aide la première pièce expérimentale "numéro 341".

1960, le premier ramjet chinois s'est allumé avec succès, le premier moteur CS-03 a été conçu et utilisé dans le drone-cible "213".

En Novembre 1961, premier banc d'essai au sol pour ramjet est entré en service. Entre 1964 et 1968, plusieurs bancs d'essai comme CS-02 banc d'essai moyen à haute altitude, CS-03 banc d'essai à écoulement libre et CS-01 grand banc d'essai à haute altitude sont entrés en service les uns après les autres.

En 1962, le Ministère de la défense demande de développer un missile supersonique de défense côtière à basse altitude, appelé HY-3. Le moteur ramjet CF-06 a été choisi comme la motorisation principale, c'est le premier ramjet chinois utilisé dans un modèle militaire. En Août 1969, la CMC décide de lancer un autre développement en parallèle qui consiste en un missile Air-Mer supersonique qui sera porté par les hydravions SH-5, le missile a été nommé YJ-1, le ramjet choisi est CF-07.

Le 12 Juillet 1978 et le 26 Juillet 1979, allumages en vol réussis de YJ-1 (CF-07) et de HY-3 (CF-06), mais les données télémétriques ont montrés une poussée négative sur ces 2 missiles, c'est à dire que les missiles se ralentissent au lieu d'accélérer...

Les Chinois ont décidé donc d'accroître le diamètre des moteurs et démarrent le développement de CF-08 (pour YJ-1) et de CF-03D (pour HY-3). Pour une question de concentration d'effort, le programme de HY-3 est passé en pré-étude et seul YJ-1 continue le développement.

Le 24 Juin 1983, premier essai de CF-08 et c'est un succès, le missile YJ-1 obtient une poussée positive. Le 4 Septembre 1984, CF-08 réalise un vol de pleine portée en basse altitude, à une vitesse de Mach 2 et une altitude de 300m. En Juillet 1986, le moteur CF-03D et le nouveau HY-3 ont également été testé avec succès.

Début 90', la 3ème académie du groupe CASIC importe les technologies de Kh-31 sur la base desquelles le missile Air-Sol anti-radiation YJ-91 a été développé. Le missile réalise une vitesse de vol de Mach 3 et est entré en service depuis.

D'autres missiles chinois utilisent également le ramjet, comme le nouveau missile Air-Mer YJ-12 avec un ramjet intégral à ergol liquide, ou encore le missile Sol-Air anti-radiation à très longue portée (> 400km) HQ-8 qui utilise un ramjet à ergol mix (solide + liquide).

A souligner la notion de ramjet "intégral". Un ramjet ne peut s'allumer qu'à une certaine vitesse de vol (souvent > Mach 2), les vieux missiles ramjet utilisent des boosteurs à ergol solide séparables pour accélérer l'ensemble jusqu'à l'allumage de ramjet, or cela augmente considérablement la taille (notamment le diamètre "packageable" c'est à dire le diamètre "en tube") et la masse de l'ensemble. YJ-1 et HY-3 chinois, ou encore HF-3 taïwanais font partis de ces "vieux" missiles ramjet.

Un ramjet "intégral" n'a plus de boosteur distingue, le tout est intégré dans la chambre de combustion de ramjet. Les nouveaux missiles YJ-12 et HQ-8 font partis de cette catégorie.

Avec ces années de développement et d'expérience d'utilisation, la Chine devient l'un des rares pays au monde de disposer un ensemble de moyen de développement, d'essai et de production pour les technologies hypersoniques et de ramjet, et par la même occasion a disposé une base nécessaire pour attaquer le développement de scramjet.

Côté scramjet, le développement chinois démarre assez tard par rapport aux Etats Unis et à la Russie. Dans la partie "Système de transport Espace-Sol" du programme 863 défini entre 1987 et 1992, les Chinois ont défini la stratégie de développement de démarrer avec un vaisseau spatial (Shenzhou) puis avec un "avion aérospatial". L'étude de scramjet a démarré ainsi.

Début 90', avec le programme 921 (vol habité) et le programme 863, plusieurs instituts de recherche chinois ont démarré les pré-études en scramjet, notamment dans l'allumage de l'ergol en supersonique, combustion stable, conception d'entrée d'air, aérodynamique hypersonique, matériaux, conception intégrée de la cellule et du moteur...etc. Une série d'équipements au sol pour l'étude hypersonique a également été construite comme la soufflerie hypersonique de Φ1m jusqu'à Mach 10 du centre de la recherche de la propulsion et de l'aérodynamique, la soufflerie à arc électrique de Φ1m à puissance 50MW du groupe CASC, la soufflerie à onde de choc hypersonique JF-12 de Mach 9 jusqu'à la température de 3000K...etc...etc.

Très peu d'information ont été fuitée sur le développement de scramjet, on a néanmoins quelques éléments officiels.

En 1998, l'Académicien Xingzhou LIU, l'un des fondateurs du secteur hypersonique chinois, a écrit un dossier d'expert qui est adressé aux dirigeants politiques chinois, le dossier a été hautement considéré et plusieurs projets fondamentaux ont été lancés. En 2004, LIU a adressé, avec un comité d'experts, un plan de développement détaillé au gouvernement chinois. Ce plan a obtenu le soutien unanime des hauts dirigeants et le programme hypersonique, comprenant le scramjet et le développement des technologies Boost-Glide, a été officialisé et inclus dans le plan national de développement moyen-long termes 2006-2020. Le centre national de recherche hypersonique a été établi et affecté à la 3ème académie du groupe CASIC.

Selon le plan de LIU, le développement hypersonique suivra 3 étapes -

* Avant 2020, développer un missile de croisière hypersonique multi-plateforme de Mach 6 et de portée 2000km
* Entre 2020 et 2030, développer un avion hypersonique avec une vitesse de croisière de Mach 5 et de distance franchissable 10 000km, capable d'atteindre n'importe quel point de la Terre en 2h
* Avant 2050, réaliser l'entrée en orbite en mode horizontal et réutilisable, vitesse entre Mach 12 et 25.

D'après un rapport officiel publié lors de la conférence chinoise 2007 de propulsion aérospatiale, l'Institut 31 de la 3ème académie du groupe CASIC était en train de développer un scramjet en configuration lifting body 2D, avec de l'ergol hydrocarboné.





Selon des publications officielles, l'engin a effectué son premier vol avec succès en Juin 2011.

D'un autre côté, il semblerait que le secteur aéronautique chinois est également intéressé par le développement de scramjet. Dans la nouvelle publication du rapport gouvernemental "Rapport sur le développement scientifique et technologie de l'aviation 2012-2013", il est clairement mentionné "l'essai réussi en 2012 d'un engin hypersonique de symétrie axiale, dans une altitude > 20 000m et d'une vitesse > Mach 5".





Cela pourrait signifier que le secteur aérospatial, représenté par le groupe CASIC notamment, et le secteur aéronautique, représenté par le groupe AVIC, sont en compétition dans ce segment.

La suite mérite d'être suivi.

Henri K.


Dernière édition par Henri K. le Mar 22 Avr 2014, 19:35, édité 1 fois
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MessageSujet: Re: [Information] Développement des Technologies Hypersoniques   Mar 22 Avr 2014, 19:22

Henri K. a écrit:
Un fil dédié au développement des technologies hypersoniques chinoises. […] Le développement de ramjet en Chine a démarré très tôt. Le 3 Décembre 2957, […] En Novembre 2961, premier banc d'essai au sol pour ramjet est entré en service. […]
C'est sans doute calculé dans le calendrier tinois  scratch 
Citation :
[…] Cela pourrait signifier que le secteur aérospatial, représenté par le groupe CASIC notamment, et le secteur aéronautique, représenté par le groupe AVIC, sont en compétition dans ce segment.
La suite mérite d'être suivie.[…]
 thumright Incontestablement ! Recherche de pointe impressionnante  ! Une affaire passionnante, en tout cas ! Et pendant que la Chine s'éveille, les Occidentaux se chamaillent ! Crying or Very sad
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MessageSujet: Re: [Information] Développement des Technologies Hypersoniques   Mar 22 Avr 2014, 19:40

DahliaBleue a écrit:
Henri K. a écrit:
Un fil dédié au développement des technologies hypersoniques chinoises. […] Le développement de ramjet en Chine a démarré très tôt. Le 3 Décembre 2957, […] En Novembre 2961, premier banc d'essai au sol pour ramjet est entré en service. […]
C'est sans doute calculé dans le calendrier tinois  scratch 
Citation :
[…] Cela pourrait signifier que le secteur aérospatial, représenté par le groupe CASIC notamment, et le secteur aéronautique, représenté par le groupe AVIC, sont en compétition dans ce segment.
La suite mérite d'être suivie.[…]
 thumright Incontestablement ! Recherche de pointe impressionnante  ! Une affaire passionnante, en tout cas ! Et pendant que la Chine s'éveille, les Occidentaux se chamaillent ! Crying or Very sad

Bien vu, c'est corrigé. Merci Dahlia.

Pas tant que ça, c'est juste qu'en Occident la population lambda ne s'intéresse pas forcément à ce genre de truc, cela ne veut pas dire qu'on a piétiné. Mais il faut malheureusement admettre désormais qu'un seul pays occidental, à part les Etats Unis, ne peut plus assumer seul les programmes très gourmands de ce genre.

Les 3 seuls pays "omnidirectionnels" au monde sont les Etats Unis, la Russie et la Chine, malheureusement personne d'autre...

Henri K.
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MessageSujet: Re: [Information] Développement des Technologies Hypersoniques   Mar 22 Avr 2014, 19:50

Henri K. a écrit:
[…] il faut malheureusement admettre désormais qu'un seul pays occidental, à part les Etats Unis, ne peut plus assumer seul les programmes très gourmands de ce genre.

Les 3 seuls pays "omnidirectionnels" au monde sont les Etats Unis, la Russie et la Chine, malheureusement personne d'autre […]
Remarque pertinente ! thumleft 
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MessageSujet: Re: [Information] Développement des Technologies Hypersoniques   Mar 22 Avr 2014, 21:45

Henri K. a écrit:
[…] D'un autre côté, il semblerait que le secteur aéronautique chinois est également intéressé par le développement de scramjet. Dans la nouvelle publication du rapport gouvernemental "Rapport sur le développement scientifique et technologie de l'aviation 2012-2013", il est clairement mentionné "l'essai réussi en 2012 d'un engin hypersonique de symétrie axiale, dans une altitude > 20 000m et d'une vitesse > Mach 5".

[…]
Le rapport gouvernemental "aviation 2012-2013" semble aussi évoquer la "concurrence" étrangère (X-43, X-37, X-51… Qu'en dit-il au juste ? scratch (c'est un peu du tinois…)
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MessageSujet: Re: [Information] Développement des Technologies Hypersoniques   Mar 22 Avr 2014, 22:56

DahliaBleue a écrit:
Henri K. a écrit:
[…] D'un autre côté, il semblerait que le secteur aéronautique chinois est également intéressé par le développement de scramjet. Dans la nouvelle publication du rapport gouvernemental "Rapport sur le développement scientifique et technologie de l'aviation 2012-2013", il est clairement mentionné "l'essai réussi en 2012 d'un engin hypersonique de symétrie axiale, dans une altitude > 20 000m et d'une vitesse > Mach 5".

[…]
Le rapport gouvernemental "aviation 2012-2013" semble aussi évoquer la "concurrence" étrangère (X-43, X-37, X-51… Qu'en dit-il au juste ? scratch (c'est un peu du tinois…)

Ils citent que X-43A avait atteint Mach 10 en 2004, et X-51A Mach 5 en continu en 2013.

X-37B est un engin exo-atmosphérique, pour moi ça ne compte pas.

Henri K.
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MessageSujet: Re: [Information] Développement des Technologies Hypersoniques   Mar 22 Avr 2014, 23:22

Henri K. a écrit:
[…] Ils citent que X-43A avait atteint Mach 10 en 2004, et X-51A Mach 5 en continu en 2013.
X-37B est un engin exo-atmosphérique, pour moi ça ne compte pas.[…]
  pour cette réponse rapide et complète ! thumleft 
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MessageSujet: Re: [Information] Développement des Technologies Hypersoniques   Mar 06 Mai 2014, 22:42

Je traduis l'essentiel d'un blog que je suis depuis un moment. Le blogueur est un professeur de l'université à Pékin me semble-t-il et est spécialisé dans la mécanique et la balistique ainsi que les sujets en aérospatial.

http://liuqiankktt.blog.163.com/blog/static/121264211201401435824109/

L'article parlent principalement de l'essai de BGV chinois (Boost-Glide Véhicule), un nouveau type de planeur hypersonique, qui a eu lieu le 9 Janvier 2014 selon les Américains, confirmé par les notifications NOTAM.

Il commence par expliquer l'origine de BGV, un concept émergé dans les années 40' et avancé par l'Américian Eugen Saenger et le Chinois Xuesen QIAN. Le blogueur explique dans les mots simples le principe, quelques formules, les caractéristiques, les objectifs de ce type d'engin (principalement pour CPGS, Conventional Prompt Global Strike), ainsi que les différentes recherches et les essais que les 3 armées américaines ont mené jusqu'à présent. Je zappe volontairement la traduction de cette partie, vous pouvez trouver par vous-même.

L'autre moitié de l'article détaille les recherches similaires côté chinois -

* La Chine a remarqué très tôt l'importance de recherche dans le domaine hypersonique, grandement poussé par QIAN

* Mais ce n'est qu'à partir des années 90' que les Chinois ont sérieusement lancé des programmes de recherche avancée, notamment à travers les programmes nationaux de recherche fondamentale 863 et 973.

* Pour accélérer la recherche et la mise en application de ces technologies, le gouvernement chinois a établit un projet national des technologies hypersoniques et un projet de l'engin "near space", avec des fonds bloqués et garantis. Les 2 grands groupes aérospatials chinois CASC et CASIC, l'Académie chinoise des sciences, une dizaine d'universités ainsi que les différents bureaux d'étude ont réparti la charge et ont monté des laboratoires dans les différents domaines.

* Un exemple - Un article publié par le groupe CASC en 2009 montre une image où les chercheurs chinois discutaient autour d'un PPT montrant une trajectoire QIAN de type Boost-Glide.


* Les Chinois avancent de grand pas dans la conception générale, l'aérodynamique hypersonique et l'ensemble des moyens d'essai, la protection thermique, le contrôle et la navigation (GNC), technologies de suivi et de contrôle, guidage final et la charge militaire...etc en seulement une dizaine d'années.

* Dans le rapport officiel sur le développement des Sciences et les techniques spatiales 2012-2013 publié et remis au gouvernement chinois, on peut remarquer plusieurs paragraphes montrant l'avancé chinois en la matière -

* Au niveau de GNC, la Chine maîtrise désormais les technologies de boost-Glide et re-entrée des corps à faible finesse (je suppose que c'est < 2), et met l'accent sur les technologies similaires mais pour les corps à grande finesse et à grande mobilité

* Au niveau de la protection thermique, plusieurs matériaux spéciaux légers et transparents aux ondes (pour permettre le guidage final) ainsi que des composites C/C faiblement ablatif ou non-ablatif, capable de stabiliser l'ablation à 0,001mm/s pour une température entre 2000 et 2800°C, ont été développés et utilisés dans plusieurs engins. Les chercheurs sont en train de développer les matériaux de caractéristiques similaires mais à 3000°C.

* Au niveau de la mécanique hypersonique, plusieurs configurations aérodynamiques - Symétrique axiale, lifting body, waverider...etc, ont été étudiés.

L'auteur analyse ensuite les éléments rendus public de cet essai chinois du 9 Janvier et essaie de tirer quelques premières conclusions -

* Le Pentagone américain appelle l'engin chinois de cet essai "WU-14", du mot WU on pourrait déduire que le site de lancement se situe à TSLC près de Wuzhai, qui est utilisé depuis 50 ans par les Chinois dans les différents essais balistiques. Basant sur cette information, on peut retrouver plusieurs notifications d'interdiction de vol NOTAM (A0007/14 et A0011/14), qui montrent que l'essai a eu lieu le 9 Janvier 2014 entre 13:45 et 14:40 heure de Pékin.

* A partir des informations NOTAM, on peut retracer la trajectoire de vol de cet essai - La zone rouge est supposée par l'auteur de l'article, les lignes jaunes sont les couloirs aériens fermés pendant l'essai, et la zone bleue est la zone d'interdiction de vol.


* Le blogueur suppose que la zone bleue, interdite de tout vol, est la zone où l'engin est soulevé puis entré dans la phase de planage. Entre la zone bleue et la dernière ligne jaune il y a 1200km, cela veut dire que l'engin a plané au moins 1200km, sachant qu'il n'y a pas d'autres couloirs aériens civils après la dernière ligne jaune, donc l'engin pourrait très bien avoir plané sur une distance de 2000km. Cette distance est déjà très proche de l'essai de l'AHW de l'armée de terre américaine et est la distance maximale que la Chine puisse mener sur son sol. Si les Chinois veulent effectuer un vol plané sur une plus grande distance, ils seront contraints de mener ceci dans l'océan, ce qui n'est pas idéal vu les Chinois ne contrôlent pas encore le Pacifique comme les Américains, qui eux peuvent librement mener ce genre d'essai sur une distance totale.

* On n'a aucune information précise sur la configuration réelle de l'engin chinois, mais tous les documents R&D chinois sur le GNC hypersonique rendu public étudient principalement la configuration cône-ailé et la configuration waverider. Cette dernière est surtout utilisée dans le vol hypersonique avec scramjet, donc à exclure.

* Dans une publication chinoise sur le GNC de BGV, par exemple, on peut apercevoir ce que c'est la configuration cône-ailé -


* Selon les médias américains, WU-14 a été boosté par un ICBM. L'auteur trouve cette hypothèse peu probable car la vitesse atteinte par un ICBM à la fin de sa boost phase est de Mach 20 environ, soit le double requis par un BGV. En plus la Chine n'a pas énormément d'ICBM donc très peu probable qu'elle en utilise un pour un essai à risque de ce genre. Il pense plutôt à un vieux DF-3 ou DF-4, où la vitesse à la fin de boost phase est de Mach 13 et Mach 16 respectivement.

* Pour l'auteur, pour effectuer une mission de CPGS (frappe conventionnelle rapide dans le globe), un lanceur à ergol solide est plus approprié. Les essais américains HTV et AHW ont utilisé les ICBM retraités. La Chine dispose déjà le lanceur Kuaizhou, développé par le groupe CASIC, qui a fait son premier vol avec succès en Septembre 2013, et l'autre groupe CASC développe actuellement le lanceur CZ-11 qui effectuera son premier vol aussi cette année ou en 2015. On pourrait donc imaginer que les futurs essais BGV chinois seront menés par ces lanceurs à ergol solide.

* Dans un document R&D chinois publié en 2009, un MRBM boost-glide avec une portée de 5000km a été étudié, la distance planée est plus de 2000km, on pourrait presque considérer que cette configuration sera la version militaire de WU-14.

* L'auteur analyse enfin les avantages et les inconvénients d'un armement de type BGV. Aujourd'hui si les Etats Unis développent les BGV c'est surtout pour son programme CPGS, qui est capable de mener une frappe conventionnelle intercontinentale de manière ultra-rapide. Ce type d'armement, donc la trajectoire est très différente et facilement distinguable par rapport à une trajectoire balistique traditionnelle, permet de bypasser l'accord START tout en effectuant une frappe intercontinentale sans susciter de confusion. C'est également pour cette raison que la Russie s'oppose formellement au développement américain de BGV.

* L'avantage d'un missile de type Boost-glide est évident - Les systèmes d'alerte balistique avancée au sol seront beaucoup moins efficaces à cause d'une trajectoire relativement basse de BGV, la distance d'alerte avancée est réduite de plusieurs milliers de kilomètre à seulement plusieurs centaines de kilomètre. C'est donc une arme idéale pour percer la défense anti-balistique de type THAAD ou GBI. En revanche, son inconvénient est également évident, le planage hypersonique de BGV génère de signal IR bien plus visible qu'un PBV de l'ICBM, donc facilement détectable par les systèmes d'alerte avancée spatiale disposant des capteurs IR.

* L'autre difficulté technique de BGV est que, au niveau de technologie actuelle, pour qu'un guidage final soit suffisamment précis (comme pour Persing-II ou l'ASBM chinois DF-21D), il faut que la tête chercheuse n'excède pas Mach 7 de vitesse. Plus la vitesse d'approche est faible, plus le guidage final sera précis, mais plus la vitesse est faible, moins il y a l'intérêt pour une frappe d'inertie rapide de ce genre, et c'est plus facile à être intercepté par un système ABM "de théâtre". Pour cela, il faut développer des nouvelles technologies de guidage, ou comme DF-21D qui combine plusieurs modes de guidage différent et dépend lourdement aux autres systèmes spatials/drones/navals pour fournir les coordonnées précises pour ajustement final.

* Pour terminer, l'objectif du développement de BGV chinois est de trouver un moyen efficace pour percer le réseau de défense ABM américain, d'établir ainsi une zone de sécurité A2/AD (Anti-access / Area-denied), et de tirer le développement de nombreuses nouvelles technologies applicables dans d'autres domaines.

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MessageSujet: Re: [Information] Développement des Technologies Hypersoniques   Ven 30 Mai 2014, 11:19

Le Congrès américain approuve 70,7M USD de budget en 2015 pour le programme hypersonique Boost-Glide de l'armée de terre, en citant l'essai chinois d'une arme similaire au début 2014 comme prétexte.

Congress Funds Army’s Hypersonic Missile After Chinese Strike Vehicle Test

Citation :
Defense budget crisis limits U.S. role in hypersonic arms race underway by China and Russia

BY: Bill Gertz
May 29, 2014 4:59 am

Congress approved funding last week for the Pentagon’s advanced hypersonic missile program and expressed concerns over China’s recent test of an ultra high-speed strike vehicle designed to deliver nuclear warheads through U.S. missile defenses.

The House fiscal year 2015 defense authorization bill approved $70.7 million for the Army’s hypersonic missile as part of the Pentagon’s conventional prompt strike program.

The Senate, in its version of the fiscal year 2015 defense bill, also authorized $70.7 million for hypersonic weapons.

The prompt strike program is a strategic weapons program aimed at building high-speed arms capable of attacking targets any place on earth within 30 minutes.

A House report on the defense bill provided new details on U.S. hypersonic weapons programs and also stated that the Pentagon appears to be spending too little on U.S. hypersonic weapons programs in light of China’s first hypersonic missile test Jan. 9.

The Chinese hypersonic strike vehicle test, which was first reported by the Washington Free Beacon and later confirmed by the Chinese Defense Ministry, marked a major leap in Beijing’s advanced arms program. U.S. officials said the strike vehicle test involved a maneuvering weapon that traveled at up to 10 times the speed of sound.

“The committee is concerned that the People’s Republic of China and other competitor nations pose an increasing challenge to the United States’ technology edge in such emerging areas as hypersonic weapons,” the report said. “On Jan. 9, China successfully conducted the first flight test of a hypersonic glide vehicle.” It also noted that Russia is working on hypersonic weapons, but that its program is said to be less advanced.

The January hypersonic test of what the Pentagon calls China’s WU-14 strike vehicle appears to have set off a hypersonic arms race, at least for Russia and China. The Pentagon’s severe budget crisis appears to be restricting investment in hypersonic weapons technology.

A Russian arms industry official, Boris Obnosov, told reporters at an arms show in Astana, Kazakhstan on Friday that “dozens” of Russian institutes and factories are involved in building a hypersonic weapon. “Hopefully, this will happen by 2020,” Obnosov said when asked when the first hypersonic missile prototype would be built.

Obnosov warned that other states are racing to build hypersonic weapons. “If we slacken and lag behind, we will not be able to catch up later,” he said, according to the state-run Interfax news agency.

The Chinese hypersonic vehicle test, first disclosed by the Free Beacon in January, was a major high-tech arms breakthrough that caused concern within the Pentagon as the latest example of what the Pentagon calls anti-access, area denial capabilities designed to drive the United States out of Asia and prevent U.S. military forces from aiding regional allies.

Frank Kendall, undersecretary of defense for acquisition, technology, and logistics, told Congress in January that hypersonic arms are a major worry.

“On hypersonics, this is a good example of an area of technology that is going to move forward whether we invest in it or not,” Kendall said, adding, “China is doing work in this area.”

Kendall said hypersonic strike vehicles are difficult to counter with current missile defenses.

Earlier, Lee Fuell, a technical intelligence specialist with the Air Force National Air and Space Intelligence Center, told a congressional China commission that the Chinese hypersonic glide vehicle is a ballistic missile-launched system that glides and maneuvers to its target at speeds up to Mach 10, around 7,611 mph.

“At this point, we think that’s associated with their nuclear deterrent forces,” he said, adding that there are concerns the Chinese could arm the systems with conventional warheads for long-range precision strikes.

Navy officials told Aviation Week that they believe the hypersonic strike weapon is part of China’s anti-ship ballistic missile program.

The current House bill funding is focused on an Army program called the Advanced Hypersonic Missile that was first tested in 2011. The Army said the missile is capable of traveling at Mach 5, or 3,600 miles per hour or greater. In the 2011 test, the missile flew 2,500 miles from Hawaii to the Kwajalein Atoll of the Marshall Islands in 30 minutes.

If the second Army missile test goes well, the Pentagon will begin studying whether the weapon can be deployed on a submarine, the House report said, recommending a third test for the missile.

Another U.S. system is the Hypersonic Technology Vehicle, a glider that failed two tests and is facing opposition from some congressional defense authorizers.

Rick Fisher, a specialist on China’s military programs, said the funding for the hypersonic missile is overdue.

“Both Russia and China are developing new hypersonic speed maneuverable warheads for their ballistic missiles and are likely developing new hypersonic speed strategic attack missiles that could succeed long range cruise missiles,” said Fisher, with the International Assessment and Strategy Center.

“The United States has an urgent need for new hypersonic speed weapons to equip aircraft, ships, submarines as well as long range ballistic missiles.”



In March, Alan R. Shaffer, principal deputy assistant defense secretary for research and engineering, told a defense industry conference that the Pentagon’s experimental X-51 scramjet hypersonic missile is a favored design.

“We, the U.S., do not want to be the second country to understand how to have controlled scramjet hypersonics,” Shaffer said March 18.

The House report also expressed concerns about the lack of defenses against hypersonic weapons.

As a result, the bill contains a provision requiring the undersecretary of defense for acquisition, technology, and logistics and the chairman of the Joint Chiefs of Staff to produce a report to Congress on emerging hypersonic threats. The report will be due before the end of the year.

The report must evaluate “emerging hypersonic threats to the United States, its allies, and its deployed forces, and explain how the Department of Defense intends to develop and deploy a defensive capability to counter this emerging threat.”

Currently, U.S. missile defenses are designed to counter primarily ballistic missiles—weapons with a predictable flight path.

The limited systems of satellite and other sensors and ground and sea-based interceptors are said to be unable to track and defeat hypersonic vehicles.

A hypersonic strike vehicle is a missile or aircraft launched vehicle that travels at five times the speed of sound or greater, or above 3,840 miles per hour.

Current designs include vehicles that are launched from a missile last stage and glide and maneuver to their targets at the edge of space. A second design is a scramjet-powered vehicle launched from a bomber. A scramjet is a high-efficiency engine that operates by burning a supersonic airflow.

Il s'agit du programme AHW (Advanced Hypersonic Weapon) de l'US Army, l'image dans l'article est complètement fausse (qui est l'engin HTV-2 de l'US Airforce). Parmi les nombreux programmes hypersoniques Boost-Glide des 3 armées - HTV de l'USAF et de DAPRA, CTM/SLGSM/CSM de l'US Navy et AHW de l'US Army - AHW est le plus mature même si sur papier la performance est moindre.

Quelques images d'AHW















AHW a effectué 3 essais entre 1979 et 1985 pour évaluer la manœuvrabilité de la tête HGB, l'objectif est d'atteindre 6000km de portée en 35 minutes avec une vitesse de planage hypersonique < Mach 14. Un nouvel essai d'AHW, AHW FTA-1, est terminé avec succès le 17 Novembre 2011.

Durant l'essai AHW FTA-1, lancé depuis l'île de Kauai à Hawaii et rentré à proximité de l'atoll de Kwajalein de KwaZulu, l'engin a parcouru une distance d'environ 3700 km, le temps de vol est de moins d'une demi-heure, la distance de planage hypersonique est de 2300 km avec une vitesse de Mach 8.



AHW est lancé depuis un lanceur STARS, qui est transformé depuis le SLBM retraité Polaris-A3, avec un moteur Orius-1 du 3ème étage rajouté. La vitesse à la fin de la Boost-phase est de 5,5km/s.

La suite des événements entre les 2 puissances à suivre...

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MessageSujet: Re: [Information] Développement des Technologies Hypersoniques   Dim 01 Juin 2014, 11:34

Le sous-comité de forces stratégiques du Congrès américain demande à l'OUSD(AT&L) (Office of the Under Secretary of Defense for Acquisition, Technology, and Logistics) de remettre un rapport d'ici fin 2014 sur les mesures que les Etats Unis pourraient prendre pour contrer les armes hypersoniques des "pays compétiteurs".

http://docs.house.gov/meetings/AS/AS00/20140507/102146/BILLS-113HR4435ih-STR.pdf



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MessageSujet: Re: [Information] Développement des Technologies Hypersoniques   Dim 29 Juin 2014, 17:42

2 documents R&D liés aux développements dans le domaine hypersonique sont publiés dans la revue scientifique "Journal of Astronautics".

Le premier étudie la manœuvrabilité latérale d'un engin hypersonique de type Boost-Glide comme HTV-2 de l'USAF ou Hu-14 (nom américain) de l'engin chinois testé en Janvier 2014.

Le 2ème étudie le RCS d'un engin Near-Space.

Study on Lateral Directional Stability of HTV-2 Like Configuration







Research on the RCS Characteristics of Hypersonic Near Space Vehicle













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MessageSujet: Re: [Information] Développement des Technologies Hypersoniques   Jeu 10 Juil 2014, 23:24

Il n'existe malheureusement plus beaucoup de pays omnidirectionnels...

Report Reveals Chinese Military Developing New Scramjet-Powered Hypersonic Missile

Citation :
Disclosure follows China’s earlier test of Wu-14 high-speed glide vehicle

BY: Bill Gertz
July 9, 2014 5:00 am

China’s military is working on a jet-powered hypersonic cruise missile in addition to an advanced high-speed glide warhead that was tested earlier this year.

A Chinese technical journal disclosed new details of research on what China’s defense researchers are calling a hypersonic cruise vehicle.

A line drawing of the scramjet-powered vehicle shows that the concept being studied for eventual construction is nearly identical to an experimental National Aeronautics and Space Administration (NASA) scramjet vehicle called the X-43.

Publication of details of work on the powered hypersonic cruise vehicle indicates China is pursuing a second type of ultra-fast maneuvering missile capable of traveling at speeds of up to Mach 10—nearly 8,000 miles per hour. Such speeds create huge technical challenges for weapons designers because of the strain on materials and the difficulty of control at high velocities.

Large numbers of Chinese military writings in recent years have focused on hypersonic flight. However, few have addressed scramjet powered hypersonic flight.

The Washington Free Beacon first disclosed Jan. 13 that China has conducted the first test of an unpowered hypersonic glide vehicle that U.S. intelligence agencies believe will be used to deliver strategic nuclear warheads through U.S. missile defenses.

The January test of the Wu-14 hypersonic vehicle signaled the beginning of what analysts say is the start of a new high-technology arms race to build high speed maneuvering strike vehicles.

The United States is developing both scramjet-powered and glide-hypersonic missiles. Russia’s government has made development of hypersonic missiles a priority.

The Chinese report outlines in technical detail how a scramjet-powered cruise vehicle operates at speeds greater than Mach 5 and discusses how to integrate airframe design with scramjet propulsion.

A scramjet is an engine that uses supersonic airflow to compress and combust fuel, creating a highly efficient propulsion system with few parts.

The report analyzed “preliminary design methods for airframe/engine integrative configuration.”

The analysis “may serve as a basis for quick preliminary design and performance evaluation of airframe/engine integrative configuration” for a future Chinese hypersonic cruise vehicle, the report said.

The scramjet cruise vehicle was described in a technical military journal called Command Control & Simulation. The article was published by the 716 Research Institute of the state-run China Shipbuilding Industry Corp., China’s largest maker of warships, submarines, and torpedoes.

The study by China’s major naval weapons builder is a sign the PLA may be considering the strike vehicle for use against U.S. aircraft carriers and warships as part of what the Pentagon calls “anti-access, area denial” weapons.

China’s hypersonic weapons are among the most secret programs within the Chinese military, along with anti-satellite weapons and cyber warfare tools. However, China’s Defense Ministry confirmed the test asserting that it was “normal” scientific experiment and not aimed at any foreign state.

Military experts said the disclosure of the scramjet cruise missile is unusual and part of China’s large-scale high-technology arms buildup.

“China long ago identified hypersonics as a critical future military technology and has invested heavily in its development for future weapons,” said Rick Fisher, with the International Assessment and Strategy Center. “The old Bush administration concept of Prompt Global Strike using hypersonic non-nuclear warheads may be dormant in Washington, but it is very much alive and flourishing in Beijing.”

Fisher said a scramjet vehicle would have advantages over the Wu-14 glide vehicle, including better-sustained speeds, some maneuvering, and a depressed trajectory that would complicate efforts by U.S. missile defenses to intercept the ultra-fast maneuvering strike missile.

China’s Chengdu Aircraft Corporation has been leading the development of a hypersonic scramjet engine test platform similar to the decade-old Pentagon-NASA X-43, Fisher said.

Fisher said the Chinese report does not make clear whether China is concentrating on scramjet power for future weapons. However, it could signal that researchers have made advances in such engines and materials.

Larry Wortzel, a former China-based military intelligence officer, said Chinese hypersonic arms are what Beijing calls “assassins’ mace” weapons that will give China a strategic edge in any future conflict with the United States.

“China is continuing with a number of programs to develop what Beijing considers to be ‘assassins’ mace’ weapons that defeat conventional defenses, including these hypersonic strike vehicles,” Wortzel said in an email. “The United States must move forward with its airborne and ship-borne laser programs and electromagnetic guns if we are to be able to counter China’s new weapons.”

U.S. hypersonic missile programs have been limited by the federal defense spending crisis that has constrained advanced weapons research.

Congress approved $70.7 million for an Army hypersonic missile program—an amount that is considered far less than what both China and Russia are investing in hypersonic arms.

Alan R. Shaffer, principal deputy assistant defense secretary for research and engineering, told a defense industry conference that a U.S. scramjet-powered hypersonic prototype, the X-51, is a leading choice for a military system of conventional rapid precision strike.

“We, the U.S., do not want to be the second country to understand how to have controlled scramjet hypersonics,” Shaffer said.

The Air Force Research Laboratory announced July 3 it will set up a new High Speed Experimentation Branch to study hypersonics at Arnold Air Force Base.

Russian Deputy Prime Minister Dmitry Rogozin said July 3 that Russian missile manufacturers must master the technology for both precision-guided and hypersonic weapons. Moscow has set a goal of 2020 to build its first hypersonic missile prototype.

The People’s Liberation Army (PLA), in a strategic review published last year, stated that new U.S. hypersonic weapons and other nations’ development of hypersonic arms pose a major threat to China’s national security.

The review said new weapons capable of striking land from space will have a “serious impact on national security.”

Among the weapons being developed by foreign powers, the Chinese military said, are “near space craft, spacecraft, and transatmospheric vehicles.”

It was the first time China mentioned the threat posed by the new generation of hypersonic threats in a public document. The report, “Strategic Review 2013,” was published by the PLA think tank Center for National Defense Policy.

It warned that “the role of space power is changing from information support, to space command operations and space-to-ground attacks.”

“The United States is intensifying the construction of its space confrontation capabilities and building a rapid responsive space system,” the report said, adding that the shift has begun from using space for support to ground attacks.

The report noted the U.S. development of near-space strike vehicles, including the X-51, a scramjet powered hypersonic vehicle developed by Boeing, the HTV-2, a glide strike vehicle, and the X-37 space plane launched atop a rocket. The PLA review called these weapons “new measures of power” and stated that they were “a bid to eliminate the boundary between air and space.”

Lee Fuell, a technical intelligence specialist at the Air Force National Air and Space Intelligence Center, told a congressional hearing in January that China’s hypersonic glide vehicle was a ballistic missile-launched system that glides and maneuvers to its target at speeds up to Mach 10 (about 7,611 mph).

Fuell said U.S. intelligence agencies believe that the glide vehicle is “associated with [China’s] nuclear deterrent forces.” Hypersonic strike vehicles also could be used for conventional precision-guided strikes, he said.

A Chinese-language version of article is available from the Canada-based Oriprobe information services.

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MessageSujet: Re: [Information] Développement des Technologies Hypersoniques   Mar 29 Juil 2014, 14:08

Les photos supposées de celles de l'essai hypersonique "Boost-Glide" chinois WU-14 (nom américain)...

La première photo est celle prise dans un repas qui fête la réussite de l'essai, on peut remarquer la phase "réussie de l'essai... near-space" sur la banderole rouge derrière.









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MessageSujet: Re: [Information] Développement des Technologies Hypersoniques   Mer 06 Aoû 2014, 18:57

Nouvelles notifications NOTAMs, l'une (A1295/14) est parfaitement identique à celle de l'essai hypersonique du 9 Janvier 2014 (A0007/14) où les Chinois ont testé leur engin hypersonique de type Boost-Glide avec succès.

Peut-être un nouvel essai hypersonique?

Citation :

A1295/14 - A TEMPORARY RESTRICTED AREA ESTABLISHED BOUNDED BY:N391540E1035356-N391655E1044941-N383347E1045100-N383231E1035548 BACK TO START.VERTICAL LIMITS:SFC-UNL. FOLLOW ATC INSTRUCTIONS. SFC - UNL, 07 AUG 02:55 2014 UNTIL 07 AUG 03:40 2014. CREATED: 06 AUG 02:13 2014

A1296/14 - A TEMPORARY RESTRICTED AREA ESTABLISHED BOUNDED BY:N380256E0910144-N381135E0920925-N380058E0921135-N375219E0910401 BACK TO START.VERTICAL LIMITS:SFC-UNL. FOLLOW ATC INSTRUCTIONS. SFC - UNL, 07 AUG 02:55 2014 UNTIL 07 AUG 03:36 2014. CREATED: 06 AUG 02:23 2014

Spoiler:
 

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MessageSujet: Re: [Information] Développement des Technologies Hypersoniques   Jeu 07 Aoû 2014, 17:59

Citation :
Nouvelles notifications NOTAMs, l'une (A1295/14) est parfaitement identique à celle de l'essai hypersonique du 9 Janvier 2014 (A0007/14) où les Chinois ont testé leur engin hypersonique de type Boost-Glide avec succès.

Peut-être un nouvel essai hypersonique?

Citation :

A1295/14 - A TEMPORARY RESTRICTED AREA ESTABLISHED BOUNDED BY:N391540E1035356-N391655E1044941-N383347E1045100-N383231E1035548 BACK TO START.VERTICAL LIMITS:SFC-UNL. FOLLOW ATC INSTRUCTIONS. SFC - UNL, 07 AUG 02:55 2014 UNTIL 07 AUG 03:40 2014. CREATED: 06 AUG 02:13 2014

A1296/14 - A TEMPORARY RESTRICTED AREA ESTABLISHED BOUNDED BY:N380256E0910144-N381135E0920925-N380058E0921135-N375219E0910401 BACK TO START.VERTICAL LIMITS:SFC-UNL. FOLLOW ATC INSTRUCTIONS. SFC - UNL, 07 AUG 02:55 2014 UNTIL 07 AUG 03:36 2014. CREATED: 06 AUG 02:23 2014

Spoiler:
 

Henri K.

Un tir a bien eu lieu à l'heure indiquée dans les notifications NOTAMs, on ignore néanmoins s'il s'agit de l'essai hypersonique Boost-Glide. D'après la trace de fumée, j'en déduis qu'il s'agit d'un missile à ergol liquide, comme celui utilisé dans l'essai du 9 Janvier.











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MessageSujet: Re: [Information] Développement des Technologies Hypersoniques   Mer 20 Aoû 2014, 00:25

Tandis que l'armée de terre américaine s'apprête à tester pour la 2ème fois leur engin hypersonique Boost-Glide, AHW, le tir mystérieux du 7 Août en Chine aurait été confirmé comme étant le 2ème essai hypersonique chinois du même genre, après le 1er essai qui a eu lieu le 9 Janvier 2014.

China Secretly Conducts Second Flight Test Of New Ultra High-Speed Missile

Citation :
Wu-14 hypersonic glide vehicle poses major strategic weapons threat

BY: Bill Gertz
August 19, 2014 4:40 pm

China recently conducted the second flight test of a new, ultra-high-speed missile that is part of what analysts say is Beijing’s global system of attack weapons capable of striking the United States with nuclear warheads.

The latest test of the new hypersonic glide vehicle (HGV) known as Wu-14 took place Aug. 7 at a missile facility in western China, said U.S. government officials familiar with details of the test reported in internal channels.

Pentagon spokesman Lt. Col. Jeffrey Pool said when asked about the test: “We routinely monitor foreign defense activities, however we don’t comment on our intelligence or assessments of foreign weapons systems.”

He added that the Pentagon has encouraged China to adopt greater “transparency” for its defense programs “to avoid miscalculation.”

Pool confirmed the first test in January, but declined to provide a similar confirmation on the recent test. However, two other U.S. officials said the Aug. 7 test involved the Wu-14 HGV.

The first flight test of the Wu-14 took place Jan. 9 and flew at speeds of around Mach 10, or 10 times the speed of sound—around 7,680 miles per hour. Hypersonic speeds pose severe guidance and control challenges for weapons engineers and produce extreme stress to metal and components.

The Chinese hypersonic test is further evidence of what is viewed in intelligence circles as an emerging hypersonic arms race. In addition to China, the United States, Russia and India are building high-technology hypersonic strategic arms. The weapons are sought for their hard-to-counter features and ability to defeat strategic missile defenses.

Disclosure of the latest weapons test comes as Secretary of State John Kerry, in a speech last week, called for closer cooperation with China. Tensions between Washington and Beijing have increased over aggressive Chinese maritime claims in Asia.

“We are committed to avoiding the trap of strategic rivalry and intent on forging a relationship in which we broaden our cooperation on common interests and constructively manage our differences and disagreements,” Kerry said during a speech Aug. 13 in Hawaii.

In China, state-run press outlets made no mention of the Aug. 7 test, but Chinese Internet reports revealed a possible Wu-14 launch was carried out as the upper stage of a missile on Aug. 7 from the Jiuquan satellite launch facility located in the far western Gobi Desert.

Reports and photos posted online indicated that the booster rocket used in the test crash landed in China’s Inner Mongolia autonomous region.

The booster crash is consistent with a hypersonic test, analysts said. Hypersonic glide vehicles travel in near space and thus the rocket that launched it may not have left the atmosphere, thus preventing it from burning up as would have occurred if it had reentered the atmosphere.

Photos posted on Chinese Internet sites and later removed showed debris from a booster that had Chinese characters painted on pieces indicating the rocket belonged to the China Aerospace Corp.—China’s main missile manufacturer.

The pro-Beijing Hong Kong newspaper Oriental Daily reported Aug. 11 that Chinese microbloggers identified the Inner Mongolia crash as a failed Wu-14 test, but the newspaper said the impact was most likely caused by debris from a falling rocket booster.

China military affairs analysts said the second test of the HGV relatively soon after the January test is a significant strategic threat and a sign China has placed a high priority on the new weapon.

“The decision to conduct a second Wu-14 test only a few months after its first test shows China’s commitment to fast-tracking this program,” said Lora Saalman, a specialist on China’s hypersonic development with the Carnegie Endowment.

“When compared with the yearly gaps in between its [anti-satellite] and [ballistic missile defense] tests in 2007, 2010, 2013, and 2014, the WU-14 accelerates China’s development timeline exponentially,” Saalman said in an email.

Rick Fisher, a senior fellow at the International Assessment and Strategy Center, said the second test portends two near-term threats.

“First would be a potential for early deployment of a maneuverable HGV warhead for theater-range and then intercontinental-range missiles,” Fisher said.

“Secondly, accelerated HGV testing could potentially allow China to develop a second generation anti-ship ballistic missile (ASBM) warhead that is more maneuverable and more difficult to counter.”

Saalman said China has produced thousands of papers and writings on hypersonics and boost-glide technology that “further support the idea that this is a priority” program.

In a report published in April for the U.S. Pacific Command’s think tank, Asia Pacific Center for Security Studies, Saalman stated the Wu-14 appears to be part of China’s efforts to build a counterpart to the U.S. Prompt Global Strike initiative.

Prompt Global Strike (PGS) is a U.S. military program to develop weapons—mainly missiles—that can strike targets at any location on earth within 30 minutes using conventional warheads. China fears the system will be used to knock out its nuclear missiles on the ground in the early stages of a conflict.

The U.S. PGS capability is being designed for use against terrorists or nuclear and other mass destruction weapons that are identified by intelligence agencies and must be attacked quickly before the targets flee or are moved.

Saalman said the Wu-14 represents “a potential leap in global reach, if mounted on an intercontinental ballistic missile” and potentially “a conventional or nuclear form of Chinese prompt global strike.”

The Chinese regard the Wu-14 as a “sword” strike weapons that likely will be combined with missile defenses—a “shield.”

The first test in January took China’s “regional weapons advances and thrust them onto the global stage,” she stated.

“This [January] test serves as a sign of China moving towards longer range, stronger retaliatory and potentially preemptive capability,” Saalman said, adding that the capability “could propel China from what has historically been a more reactive posture to a more active one.”

Fisher said for the United States, the options for responding to the new strategic weapon are stark. The Pentagon should accelerate investments in both deterrent and defensive capabilities, he said.

“The U.S. Navy should have a theater-range, HGV-ASBM to arm its [attack submarines],” Fisher said. “The Navy also requires funding for faster development of energy weapons to defend against China’s looming HGV threat.”

Mark Stokes, a specialist on China’s strategic weapons, said the test signals Beijing’s priority for building hypersonic weapons.

“I don’t think there’s any debate that the PLA is investing in the development of hypersonic technology, including scramjet engines and at least one hypersonic glide vehicle,” Stokes said in an email.

Stokes said it is possible the recent test was carried out atop a medium-range or intermediate-range ballistic missile.

According to Stokes, many of China’s missile engineering R&D tests and operational live-fire tests are carried out from Jiuquan, in Gansu province, where missiles are labeled “SC” for the Shuangchengzi missile range, another name for the missile test base. Other tests are conducted at the Taiyuan launch facility near Wuzhai, in Shanxi province further east, where developmental systems are labeled “Wu,” Stokes said.

China’s Jiuquan launch facility took part in the January 2010 missile defense test involving a CSS-X-11 medium-range ballistic missile used as a target for the SC-19 missile defense interceptor.

Earlier this year, U.S. intelligence agencies assessed the Wu-14 appears linked to China’s strategic nuclear weapons systems.

Lee Fuell, an analyst with the Air Force National Air and Space Intelligence Center, told a congressional hearing that the strike vehicle is “basically a ballistic missile-launched system that gets the payload fast and high, pitches over, dives to hypersonic speed, and then basically just glides to the target.”

“At this point, we think that’s associated with their nuclear deterrent forces,” Fuell told the U.S.-China Economic and Security Review Commission on January 30. Fuell added: “Of great concern would be if they were to apply the same technology and capability with a conventional warhead or even just without a warhead because of the kinetic energy that it has.”

The Pentagon, for its part, has conducted work on several hypersonic weapons platforms. They include the X-37B Space Plane, the Lockheed Hypersonic Technology Vehicle-2, and the Air Force’s Force Application and Launch from Continental United States, known as FALCON. Boeing also has built an experimental hypersonic craft known as the X-51 WaveRider.

However, funding for U.S. hypersonic strike craft has been limited as a result of sharp Pentagon budget cuts under the Obama administration.

Russia’s military also has made developing hypersonic strike vehicles a priority. But Moscow is believed to be trailing both China and the United States in the capability.

"La diplomatie n'existe que dans la portée des canons", je suis un fidèle admirateur de cette phrase...

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MessageSujet: Re: [Information] Développement des Technologies Hypersoniques   Sam 23 Aoû 2014, 13:08

Citation :
La Chine se lance dans une course aux armements hypersoniques



La Chine a raté le deuxième essai d'un missile hypersonique. Le 22 août le journal South China Morning Post de Hong Kong a écrit qu'une panne s'était produite peu après le lancement. Deux jours plus tôt le Pentagone a informé sur le test se référant au site américain Washington Free Beacon qui a également communiqué que des photos du premier étage du missile tombé avaient été publiées sur Internet.

Les médias chinois n'ont rien communiqué sur le test du missile. Les informations sur le lieu du lancement divergent bien qu'il s'agisse concrètement de l'essai du 7 août. Le site américain a cité un représentant du Pentagone qui avait déclaré que c'était le deuxième test d'un missile hypersonique en 2014. Le missile doté d'un bloc d'attaque maniable est capable de porter des frappes nucléaires sur les Etats-Unis. Le rédacteur en chef du journal Voïenno-promychlenny kourier (Courrier militaro-industriel) Mikhaïl Khodarenok suppose que la Chine développe cette arme puisque les Etats-Unis et la Russie la possèdent déjà et la Chine voudrait entrer dans leur club :
« La Chine ne développe pas une arme hypersonique pour menacer quelqu'un concrètement: les Etats-Unis, l'Inde ou tout autre adversaire géopolitique ou géostratégique en puissance. Cette arme est développée dans un seul but. S'il y a l'occasion d'exercer un impact sur un adversaire en puissance et si d'autres s'occupent de cette arme, il sera tout à fait impardonnable de ne pas participer à son développement et à ses essais. D'autant plus que la Chine dispose des capacités de mettre au point une telle arme. »

Les experts sont convaincus que les détenteurs des missiles hypersoniques deviennent des leaders du marché d'armements. La Chine veut se retrouver entre eux. D'autre part, les essais des missiles de cette classe témoignent des tentatives de la Chine pour apprendre à surmonter le système américain de défense antimissile. L'expert Vladimir Evseev explique :
« La Chine qui dispose d'un potentiel de missiles nucléaires limité met au point les forces nucléaires qui pourraient, le cas échéant, neutraliser le système ABM des Etats-Unis. La Chine ne possède pas son propre système de ce genre. Plus encore, elle ne possède pas un système d'alerte sur l'attaque de missiles. Dans ce contexte, le développement de tout appareil hypersonique capable en effet de surmonter le système ABM américain est un grand atout pour la Chine. »

La Chine peut surmonter un secteur du bouclier antimissile américain, mais un secteur très limité, estime Vladimir Evseev. Son opinion est partagée par Mikhaïl Khodarenok qui pense que la Chine pourrait devenir le troisième pays, à côté des Etats-Unis et de la Russie, à se doter d'un système ABM :
« La Chine et l'Inde sont les pays ayant à maintes reprises annoncé leurs ambitions de créer des systèmes ABM. Pour ce faire il faut réaliser une importante percée technologique. La Chine n'a pas encore atteint le niveau lui permettant de créer un tel système. Mais je pense que c'est l'affaire de l'avenir le plus proche ».

La Chine a effectué le premier essai du missile hypersonique WU-14 le 9 janvier dernier. Cet essai a réussi. Son nouveau test, bien qu'échoué, atteste que la course aux armements hypersoniques acquiert un caractère global.

http://french.ruvr.ru/2014_08_22/La-Chine-se-lance-dans-une-course-aux-armements-hypersoniques-3711/

Rien n'indique l'échec du 2ème essai hypersonique Boost-Glide chinois du 7 Août.

Je connais l'argument du journal Hong Kongais - les images du 1er étage d'un CZ-2C modifié retombés en Mongolie intérieure, à la Bannière d'Otog.







Or, ces images montrent tout simplement que le lanceur a bien suivi la séquence de vol normal, car la Bannière d'Otog se trouve exactement dans une zone NOTAM que la Chine a préalablement annoncé pour cet essai, c'est donc normal qu'on trouve des débris du lanceur ici. Qui plus est, les habitants locaux ont déjà été demandés dès le 8h du matin à évacuer la zone (le tir a eu lieu peu avant midi, si ma mémoire est bonne). C'est pour cela que, même si ces images ne suggèrent pas la réussite de l'essai, elles ne prouvent en revanche absolument pas le contraire.

Et si on compare le profil de vol et les zones NOTAMs du 1er essai du 9 Janvier et du 2ème essai du 7 Août, on a une quasi-parfaite coïncidence.

Spoiler:
 

Spoiler:
 

Autre chose, je suis au courant que les Russes étudient les scramjet, mais je n'ai pas eu connaissance de leur programme Boost-Glide, ce que dit le rédacteur Mikhaïl Khodarenok me parait confus.

Si un jour, et un jour seulement, les médias pourront passer un peu de temps, n'est-ce qu'un jour par an, à étudier, et de ne pas faire du sensationnel de manière systématique, je pense que je pourrais potentiellement envisager de reprendre la lecture...

Henri K.


Dernière édition par Henri K. le Sam 10 Jan 2015, 13:14, édité 1 fois
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MessageSujet: Re: [Information] Développement des Technologies Hypersoniques   Sam 30 Aoû 2014, 00:01

Lors de la conférence de presse hebdomadaire du MoD chinois, le porte-paroles indique que "la Chine procède des essais normaux sur son sol, ceci ne vise aucun pays" pour répondre à l'interrogation d'une journaliste pour savoir si le 2ème essai hypersonique Boost-Glide chinois était un échec, comme indiqué un média Hong Kongais.

http://www.mod.gov.cn/video/2014-08/28/content_4533205.htm

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MessageSujet: Re: [Information] Développement des Technologies Hypersoniques   Jeu 04 Déc 2014, 23:31

Le lancement mystérieux du 2 Décembre 2014 au centre de lancement TSLC serait, selon les Américains, un nouvel essai d'un engin hypersonique Boost-Glide.

C'est le 3ème en 2014.

China Conducts Third Flight Test of Hypersonic Strike Vehicle

Citation :
Missile-launched Wu-14 glide vehicle designed for nuclear strike against U.S. through missile defenses

BY: Bill Gertz  
December 4, 2014 5:00 am

China conducted the third flight test of a new hypersonic missile this week as part of its strategic nuclear program and efforts to develop delivery vehicles capable of defeating U.S. countermeasures, defense officials said.

The flight test of the developmental Wu-14 hypersonic glide vehicle was monitored by U.S. intelligence agencies Tuesday during a flight test in western China.

The latest flight test followed earlier tests of the Wu-14 on Jan. 9 and Aug. 7. The three tests indicate that China’s development of a strike vehicle capable of traveling up to eight times the speed of sound is a high-priority element in China’s large-scale military buildup.

A Pentagon spokesman confirmed the test but declined to provide details.

“We are aware of reports regarding this test and we routinely monitor foreign defense activities,” Marine Corps Lt. Col. Jeff Pool told the Washington Free Beacon.

“However, we don’t comment on our intelligence or assessments of foreign weapon systems,” Pool added, noting that the Pentagon has encouraged China to adopt greater openness with regard to its defense investments and military objectives “to avoid miscalculation.”

Last month in Beijing, the United States and China agreed to a new military accord that called for notifying each country of major military activities. It could not be learned if the Chinese notified the Pentagon in advance of the Wu-14 test.

The Wu-14 was launched atop a Chinese ballistic missile and released along the edge of space.

Past tests of the glide vehicle were clocked as reaching an estimated speed of Mach 10, or 10 times the speed of sound—around 7,680 miles per hour.

Such speeds create difficult aeronautics and physics challenges for guidance systems and place extreme stress on materials used in construction of the vehicle.

The annual report of the congressional U.S.-China Economic and Security Review Commission, made public Nov. 20, reveals China’s hypersonic weapons program is a major development effort.

The report said the People’s Liberation Army “is developing hypersonic glide vehicles as a core component of its next-generation precision strike capability.”

“Hypersonic glide vehicles could render existing U.S. missile defense systems less effective and potentially obsolete,” the report said.

The report said once deployed the Wu-14 “could enable China to conduct kinetic strikes anywhere in the world within minutes to hours.”

China plans to deploy its high-speed glide vehicle by 2020 and a scramjet powered hypersonic vehicle by 2025.

Lee Fuell, technical director for force modernization and employment at the National Air and Space Intelligence Center (NASIC), told the Commission that Chinese glide vehicle is launched on a ballistic missile, dives to hypersonic speed and glides to its target. The weapon currently is assessed to be “associated with [China’s] nuclear deterrent forces.”

“Of great concern would be if [China] was to apply the same technology and capability with a conventional warhead or even just without a warhead because of the kinetic energy that it has in combination with their theater ballistic missiles … in a theater role,” Fuell said.

The intelligence analyst said that hypersonic vehicles “are extremely difficult to defend against because just the time is so compressed between initial detection, being able to get a track, being able to get a fire control solution, and then just being able to have a weapon that can intercept them in some way just because of the speed at which they’re moving.”

“If that is combined with more traditional ballistic missile attacks forcing a target to defend against very high aspect warheads coming in this way at the same time they have to defend against low altitude, very high speed targets coming in [another] way, it makes the defense problem orders of magnitude worse for the defender,” he said.

The commission report stated that China is expanding its strategic nuclear forces “significantly,” with deployment of new missiles, submarines, and multiple-warhead weapons.

Rick Fisher, a China military affairs analyst, said more tests are needed for China to turn the Wu-14 into a working weapon.

“But the real story is that such a program is now well underway,” said Fisher, with the International Assessment and Strategy Center. “For hypersonic systems, all tests, failures, and successes, provide a positive contribution toward the goal of developing a weapon.”

The Wu-14 is part of what military analysts have said in a growing hypersonic arms race involving China, Russia, and the United States.

Russia’s government announced last month that Moscow plans to field hypersonic missiles by 2020.

By contrast, U.S. development of a hypersonic weapons program has been limited.

The Aug. 25 test of the Army’s Advanced Hypersonic Weapon ended in disaster after the booster launching the weapon blew up shortly after launch from a test base on Kodiak Island, Alaska.

Funding for hypersonic weapons development also has been limited to around $360 million dollars, an amount critics say is small compared to estimated investments by China.

“It is now necessary for the United States to substantially increase funding in two areas,” Fisher, the China military analyst said. “First the U.S. must expand and accelerate its own hypersonic weapons program.”

The Pentagon should fund several types of hypersonic systems in a development competition, Fisher said, as well as further research in counter-hypersonic arms.

Past Pentagon research has included development of both guided-but-unpowered glide vehicles, and high-technology scramjet-powered hypersonic vehicles.

A space plane called the X-37 also is being developed as part of a program known as conventional Prompt Global Strike.

U.S. intelligence analysts have said the current Chinese Wu-14 program is currently part of its strategic nuclear program. However, China also could use the Wu-14 as part of its conventional strike program, such as planning attacks on aircraft carriers in the western Pacific.

“While missile based counter-systems may provide an early solution, there is much more potential in the realm of energy weapons,” Fisher said.

“For example, rail guns offer great potential for early solutions to maneuvering hypersonic weapons and this technology deserves much greater funding,” he said.

Fisher also said the United States should increase capabilities for targeting China’s space and high altitude reconnaissance and surveillance systems, to include satellites.

“These will be absolutely necessary for China to successfully employ its long range hypersonic weapons,” he said.

A Chinese Embassy spokesman could not be reached for comment.

Lora Saalman, an expert on China’s hypersonic development at the Carnegie Endowment, said after China’s second Wu-14 test in August that the closeness of the first two tests showed that Beijing is “fast-tracking” the strategic program.

“When compared with the yearly gaps in between its [anti-satellite] and [ballistic missile defense] tests in 2007, 2010, 2013, and 2014, the WU-14 accelerates China’s development timeline exponentially,” she said in an email in August.

Saalman believes the Wu-14 is part of a Chinese version of the U.S. conventional Prompt Global Strike program.

Lora Saalman, an expert on China’s hypersonic development at the Carnegie Endowment, said China’s third test of the Wu-14 in one year is unusual.

“Not only does this third test of the WU-14 in one year indicate that this is a priority program for China, it also suggests that U.S. historical concerns over a Chinese quantitative ‘sprint to parity’ in nuclear weapons are misdirected,” she said.

“Instead, China is racing ahead on qualitatively developing their advanced conventional weapons,” Saalman stated in an email. “Such developments are significant in that the posture guiding use of these weapons is not guided by nuclear taboo or no first use.”

Mark Schneider, a former Pentagon strategic forces specialist, said the latest Chinese hypersonic vehicle test poses “a serious threat.”

“The National Air and Space Intelligence Center has said in open testimony before the China Commission that the vehicle is nuclear and there may also be a conventional version,” Schneider said.

“There is not really a race in hypersonic weapons,” he added. “U.S. programs are small scale due to budget cuts.”

Russia’s announced programs on hypersonics include a high-speed missile for a new stealth bomber, hypersonic warheads for Russian ballistic missiles, and a joint cruise missile program with India, Schneider said. “We are clearly losing our technical edge.”

Henri K.
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MessageSujet: NO first use   Ven 05 Déc 2014, 10:41

Henri K. a écrit:
Le lancement mystérieux du 2 Décembre 2014 au centre de lancement TSLC serait, selon les Américains, un nouvel essai d'un engin hypersonique Boost-Glide.[…]
Alors que la Chine s'éveille, l'Occident ne tremble pas… il s'endort !…
Citation :
« […]Lora Saalman, […] said […] that the closeness of the first two tests showed that Beijing is “fast-tracking” the strategic program.[…][and] said China’s third test of the Wu-14 in one year is unusual.
“[…] Such developments are significant in that the posture guiding use of these weapons is not guided by nuclear taboo or no first use.” »
Lapsus ou faute de frappe ? Je suppose que (dans son courriel) Lora Saalman a voulu écrire : « […] nuclear taboo of no first use. »
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MessageSujet: Re: [Information] Développement des Technologies Hypersoniques   Mer 10 Déc 2014, 08:02

Le porte-paroles du Ministère chinois de la défense a commenté d'une manière très standard diplomatique le 3ème essai de l'engin hypersonique Boost-Glide. En répondant à la question posée par un journaliste lors de la conférence de presse hebdomadaire, il dit que : "Il est tout à fait normal que la Chine mène des essais scientifiques programmés sur son propre sol, ces essais ne visent aucun pays."

http://world.chinadaily.com.cn/2014-12/10/content_19057210.htm

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MessageSujet: Re: [Information] Développement des Technologies Hypersoniques   Mer 10 Déc 2014, 09:41

Henri K. a écrit:
Le porte-parole du Ministère chinois de la défense[…] dit que : "Il est tout à fait normal que la Chine mène des essais scientifiques programmés sur son propre sol, ces essais ne visent aucun pays." […]
Nous aurions répondu la même chose, dans une circonstance identique…
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MessageSujet: Re: [Information] Développement des Technologies Hypersoniques   Ven 26 Déc 2014, 10:51

Le groupe aérospatial chinois CASC teste avec succès un banc d'essai fermé thermique sous vide qui permet d'atteindre 1850°C de température.

Ce nouveau banc d'essai est dédié au développement des engins hypersoniques et de l'exploration deep-space.

http://www.spacechina.com/n25/n144/n206/n214/c817453/content.html

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MessageSujet: Re: [Information] Développement des Technologies Hypersoniques   Sam 10 Jan 2015, 13:14

Lockheed Martin commence à étudier une contre-mesure face aux nouvelles menaces des armements comme l'engin Boost-Glide hypersonique chinois "Wu-14" (nom donné par les Américains, pas son nom officiel chinois qui reste inconnu à ce jour).

THAAD d'aujourd'hui ne permet pas de faire face à ce genre de menace, du fait de la trajectoire et l'altitude atteinte par les engins Boost-Glide, Lockheed Martin développe donc une version ER (Extended Range) pour répondre à ce besoin. Mais pour le moment ça reste en état de concept industriel, selon le porte-paroles de MDA (US Missile Defense Agency).

Lockheed Martin seeks to expand extended-range THAAD effort

Citation :
Daniel Wasserbly, Washington, DC - IHS Jane's Defence Weekly
08 January 2015

Editor's note: this story was updated from a previous version to reflect MDA's comments on the programme and clarify a misstatement from Lockheed Martin.

Lockheed Martin is advancing work on an extended-range (ER) variant of the Terminal High Altitude Area Defense (THAAD).

The heavier THAAD-ER would use the same launcher and kill vehicle, but employ a two-stage rocket design: the initial booster would be larger to extend the range and a 'kick' stage booster would narrow the distance to target before the kill vehicle is released, Mike Trotsky, Lockheed Martin's vice-president of air and missile defence business development, told reporters during a 7 January media call.

Aerojet is doing the majority of THAAD-ER booster work, Trotsky noted.

Initial testing has been done and the company will now continue to work on booster stack and system engineering to finalise its design.

Doug Graham, Lockheed Martin's vice-president of advanced programmes for strategic and missile defence systems, said the company has internally invested more than USD30 million to design, engineer, and demonstrate the ER configuration.

US Missile Defense Agency (MDA) spokesman Rick Lehner told IHS Jane's on 8 January that the agency provided "approximately USD2 million to Lockheed Martin for a concept of operations supporting study for THAAD within an overall advanced technologies study programme".

Lockheed Martin delivered the study's results to MDA and an evaluation is now ongoing, Lehner said. "There is no THAAD Extended Range programme in MDA," he added. "The study completed by Lockheed Martin is an industry concept and nothing more."

Company officials on 7 January told reporters that the MDA was working on a THAAD-ER acquisition strategy and that funding and procurement decisions were expected this year, but on 8 January a Lockheed Martin spokesperson clarified that "THAAD-ER is a concept and not a formal program of record. Any indications to the contrary were misstatements".

COMMENT

THAAD-ER is intended to address evolving threats to air defences, particularly manoeuvring hypersonic threats such as China's hypersonic glide vehicle (which US officials call WU-14).

The THAAD system is designed for endo- and exo-atmospheric intercepts and hypersonic weapons can straddle this area.
Several states - including China, India, Russia, and the United States - have worked on hypersonics programmes in the past several years, and China tested the WU-14 in January 2014 and in March 2014 began hypersonic wind tunnel testing.

Henri K.
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MessageSujet: Re: [Information] Développement des Technologies Hypersoniques   Mer 04 Mar 2015, 23:28

Pendant que les Américains et les Chinois avancent et réussirent leurs essais hypersoniques, les Russes auraient enchaîné leur 3ème échec...

Flight test of a Project 4202 vehiclel

Citation :
Russia appears to have conducted a flight test of the Project 4202 vehicle on February 26, 2015 from one of the silos in Dombarovskiy. Project 4202 is believed to be some kind of a hypersonic vehicle that will be delivered by the UR-100NUTTH/SS-19 missile. (See also the earlier post.)

Project 4202 launches have never been officially acknowledged, but bits of information appear here and there and there are enough dots to connect, so there is a fairly high degree of certainty that the launch indeed took place. (I must say that I can claim no credit for finding the dots - most of them have been discovered by others.)

First, TsENKI (Center for Operation of Space Ground-Based Infrastructure) in its 2014 acquisition plan listed two Project 4202-related contracts. In the document, the launch is scheduled to take place in January 2015, but it was later postponed. Industry sources were said to confirm that the test was moved to February.

And indeed, on February 26, 2015 a note on a Russian site, which is known to be well connected and generally reliable, said something to the effect that a test is upcoming. The post has been removed since, but only after it was updated to say that the test was unsuccessful.

Finally, a number of people have found a message posted by someone from Yasnyy (which is the name of the city at the Dombarovskiy missile base) later on February 26. The author said that in Yasnyy people felt a missile launch that took place around 13:00 local time (that would be 8:00 UTC).

The February 26, 2015 launch is not the first flight test of the Project 4202 system - at least one took place around September 26, 2013. It appears that another test took place some time in 2014, maybe in September. All we know about the 2014 test is that there is an unaccounted event in the official record of launches conduced that year (the 2013 4202 launch also was not included in the official account). None of the test appear to have been successful.

I guess we'll have to wait for a successful flight test to see an official report on Project 4202 and learn more about the system.
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